Prisjakt

Prisjakts superkunniga experter testar och tipsar så du kan fatta bättre köpbeslut. Alla experter är oberoende. Läs mer.

Test: Navee V50i Pro

2 maj 2024

Expertens betyg:

Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Empty Star 5
4.0

Betyg efter behov

Vi betygsätter produkten utifrån vad som kan vara viktigt för dig.
Bäst på fina vägar!
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Full Star 4Half Star 5
4.5

Alla scootrar kommer rulla bäst på fina vägar, men som med de tidigare Ninebotarna jag skrivit om så saknar denna stötdämpare och därför passar den t ex inte lika bra i ojämn terräng, eller på mindre bra underhållna vägar med mycket sprickor osv. Städer överlag brukar ha en bra infrastruktur för cykelvägar och hyffsad underhållning av dem, därmed kommer det onekligen bli den miljö som passar bäst för en scooter som denna. Scootern har också något som kallas för "low rolling resistance tires". Vilket jag inte vet hur man översätter exakt mer än att hjulen rullar väldigt lätt utan motstånd.

Inte för offroad-körning
Full Star 1Full Star 2Full Star 3Empty Star 4Empty Star 5
3.0

Jag har varit ute lite och kört på vägar som är hårt packat grus men inte rullgrus, utan mer mark som inte är asfalt. Ja, ni förstår nog. Sådana vägar brukar ligga i anslutning till skogar. Färden gick fint men är man ute på mer ojämna vägar, grus, skogsstigar osv, blir det väldigt mycket vibrationer i chassit som sedan går in i kroppen och ja... det är inte skönt att köra. Håller er till asfalt, kort och gott!

Prisjakt toppbetyg
Navee V50i Pro
Elscooters & ElsparkcyklarNavee V50i Pro
fr. 5 999 kr
Hitta bästa pris här
Vem passar produkten bäst för?

V50i Pro passar dig som vill ha en bra pendlarscooter, en trotjänare för utflykter i närområdet eller att ta med på semestern. Jag tänker mig att denna även kan passa bra för den som jobbar i storstad, man har kontor några våningar upp t ex och vill slippa pendeltåg, bussar osv. Scootern kan man bara vika i hop då och stuva in under skrivbordet.

Vridbart styre

Blinkers

Acceleration

IP55

Pip vid blinkning

Ingen stötdämpning

Litet batteri

Motor

Scootern är framhjulsdriven och i motorväg hittar vi en 250Ws motor med en maxeffekt på 700W. Detta gör att scootern är kvick i acceleration och klarar en stigning på uppemot 18%. Maxfarten på EU modellen är 25km/h.

Min uppfattning är att den här scootern är pigg för att vara en 250W motor, backar går hyffsat att ta sig uppför men ah, helt klart uppstår en förlust av fart i de mer utmanande backarna.

Väger man dessutom 80-90kg eller mer, kan det bli tufft om det blir för brant. Se till att ha fart, även om det går segt så brukar det gå att komma upp i alla fall.

Med en topphastighet på 20km/h klassas den som en cykel enligt Transportstyrelsen regelverk. Fördelen med detta är att du inte behöver teckna trafikförsäkring som skyddar motpart vid olycka samt att det t.ex. vid stöld ska täckas i hemförsäkringen. Dubbelkolla gärna med ditt försäkringsbolag men en laglig scooter kommer att vara lättare att få inkluderad, som om det vore en cykel.

Bromsar

Som de flesta scootrar numer, kommer även denna med E-ABS, elektronisk abs. Detta går att ställa in i appen hur starkt den ska ta, dock inte stänga av helt.

Men, efter några mil på scootern märker jag att det inte behövs stängas av helt för att den rullar så pass fint på lägsta nivån.

Vill man däremot ha mer säkerhet som ovan förare eller få tillbaka mer energi vid inbromsning, kan man sätta den på medel.

Bakbromsen består av en skivbroms och jag tycker den nyper bra.

Displayen

Displayen är en 4"-skärm som visar det viktigaste. Batteri, hastighet, huruvida lampan är på, bluetooth osv.

Skärmlutningen är anpassad för en klarare vy. Trivs man inte med den skärmen, kan man också montera en mobilhållare på styret och använda appen som skärm i stället.

Robust chassi

Chassit består av en stålram som definitivt inte kommer att gå av för hackor. Navee skriver själva "Automotive grade steel frame, redefining durability". I stora drag översatt till, stålram av fordonskvalitet som omdefinierar hållbarhet. Kort och gott, en rejäl ram!

IPX5 vattentålighet

Vattentålighet på elscootrar är alltid spännande. Det är kul att se att det börjar komma mer och mer IPX klassningar då det finns många som pendlar i ur och skur.

IPX5 är inte helt vattentät, men klassningen kan betraktas som att scootern tål skvättar från alla håll. Och därmed ska inte lite vattenpölar eller lättare regn vara några jättebekymmer.

Personligen föredrar jag att inte chansa för mycket, jag litar gärna på tillverkarna men chansar inte heller genom att köra i för mycket regn t ex.

Säkerhet

Dagens scootrar blir inte bara roligare att köra, de har ofta flera finesser för säkrare körning.

E-ABS är nämnt under bromsar, bra lösning för den osäkre föraren eller den som vill köra utför med mer kontroll.

På handtagen sitter det även blinkers, en riktigt trevlig finess för att öka synligheten när man tänkt svänga. Enkelt att aktivera och stänga av.

Medan blinkersen blinkar, hörs även ett pip, för stunden smått irriterande ärligt talat men det är ändå ett bra tillägg för att uppmärksamma närliggande trafikanter att du tänkt svänga.

En annan kul funktion är framlyktan. I appen kan du aktivera automatisk aktivering när det börjar bli mörkt. Kanske inte den mest avgörande funktionen men är man glömsk av sig, ha den funktionen aktiverad och när det blir mörkt så tänder scootern lampan åt dig.

Inom den här kategorin, passar jag också på att nämna Smart BMS. Kort och gott, Battery Management System. Den håller koll på laddningen och skyddar mot över/underladdning, kortslutning och risk för överhettning.

Dubbel vikbar!

Navee har en kul vikbar design. Inte bara den vanliga i botten av styrstammen, nej... de har också tagit fram ett roterbart handtag. Det ser ni tydligare på bilderna.

Inte nog då med att man får ned styrstammen, man slipper också utstickande handtag.

Nu har jag provat scootern endast två, tre veckor och kan inte säga hur denna lösning fungerar över tid, men den känns ändå väldigt robust.

Tittar man på andra fällbara handtag te x Vsetts lösning, så har den en tendens att börja glappa efter mycket körning.

Men, jag tror denna kommer att funka fint och vet man med sig att man har nytta av denna platsbesparing så kan man absolut börja kika på en sådan här modell.

Batteri

Batteriet har en storlek på 10.4 Ah, det är inte jättemycket men med energiåtergivningsystemet också, kan det ändå ge en totalsträcka på 50 km. Det är ändå rätt ok.

Jag kör förvisso ganska aggressivt, jag väger lite över 80kg, så för mig så drar batteriförbrukningen i väg ganska snabbt.

Och oavsett modell på scooter, är ens körstil helt avgörande för hur mycket du faktiskt får ut av en scooter.

Några små ärenden eller en lite längre tur i S-läget, så kan det vara dags att dra sig hemåt sedan eller ta med sig laddaren.

Sammanfattning

Jag gillar denna scooter, jag är dock lite bekväm och bortskämd med scootrar som har dämpning men det gör inte denna mindre kul.

Man får försöka köra mer bara där det inte är så stökigt eller köra lite lugnare över sprickor i vägen.

Appen erbjuder det vanliga utbudet, man kan kontrollera lyktan, energiåtergivning i ABSen, se batteri, hastighet men också låsa scootern.

Scootern kommer att tilltala en bred skara, den gör sig bäst på fina vägar. Bjuder in till lätt och kul körning.

Det är inte heller mycket underhåll, däcken behöver luft ibland och börjar bromseffekten avta, kan man slänga ett öga om beläggen börjar bli dåliga.

Men ah, skoj scooter helt enkelt : )

Specifikationer

Motor
250W (700W max)
Batteri
10.4 Ah
Räckvidd
Upp emot 50km
Vattentålighet
IPX55
Vikt
17kg
Maxvikt
120kg

Om elscooters & elsparkcyklar från Navee

Navee grundades 2020, och fokuserar på forsking samt utveckling och distrubition av E-scootrar samt E-cyklar.


Det började med en Voi... Efter ett par åkturer med hyrscooter, kändes det rimligt att spara på slantarna via en investering i en egen scooter. Den första scootern jag köpte var en Wolf Warrior, en riktig best. Efter första åkturen var jag fast. Jag började leta efter likasinnade, hittade lite kompisar i Linköping att åka med, och vips... så köpte jag en ny scooter. Ytterligare en best men med bättre komfort och åkandet blev helt plötsligt ännu roligare, nu gick det ju att ta några rundor i lokala skateparken också då fjädringen var utom denna värld. Hur som helst, sen startade jag Youtubekanalen @ErnieRides och började göra videos, köpte ytterligare ny scooter, och så blev det ytterligare en. Den första btw, är såld så nu har jag bara tre stycken. Jag har kört en del scooter också hos olika återförsäljare, det kan ni se mer kring om ni kollar in kanalen på youtube. Och när Prisjakt hörde av sig med erbjudande att bli expert här, så ah... kan jag inte annat än att tacka ja. Nu väntar jag på första leveransen av scootrar, ska bli himla roligt att testköra och dela med mig till er, mina tankar om dessa.

Är du vår nya expert?

Det här innehållet är skapat av Prisjakts experter. Just nu söker vi fler kunniga personer som vill tipsa om bra produkter.

Läs mer
Annons
Annons